Kiitos vielä kerran kaikille osallistujille, tekijöille ja tukijoille! Kilpailun loppuraportti on nyt julkaistu ja se löytyy täältä: Loppuraportti (PDF)

Olemme myös koostaneet vastauksia palautteeseen ja niitä voi lukea alta ja ne löytyvät myös täältä: Vastauksia palautteeseen (PDF)

Viestintä

Parempaa viestintää kilpailijoiden ja järjestäjien välillä (esim. Ei aamulla ”teidän lähtö on tunnin päästä’)

Kyllä, näin ei olisi pitänyt käydä. Ensi kerralla panostetaan myös viestintään kisan aikana!

Kartan rastimerkinnät olivat hämääviä kun kaikkia rastin osia ei merkattu karttaan millään lailla ja kommunikaatio tehtävissä oli osittain heikkoa.

Kartan rastimerkintä on rastin ilmoittautumispisteessä, johon vartion tulee ilmoittautua, eikä tuplatehtävissä karttamerkinnän osalta ole ongelmaa. Sen sijaan rastien henkilökunta ei ollut riittävän hyvin koulutettu tässä suhteessa. Siitä otamme opiksemme.

Emme saaneet ennakko-ohjetta sähköisesti, onneksi löytyi netistä.

Osalla vartioista ohje oli mennyt roskapostiin. Toinen mahdollinen selitys on, että Kuksaan merkitty sähköpostiosoite ei ole ollut ajantasainen. Viestinnässä olisimme voineet korostaa enemmän sitä, että ennakko-ohje löytyy myös netistä.  

Kilpailun tehtäväluettelo oli vaikea löytää nettisivuilta. Suora linkki etusivulla olisi ollut hyvä.

Totta.

Ennakko-ohjeen varustelista oli hankala. Kuten huomasitte itsekin, tarvittiin tarkennuksia. Toivottavasti ne tavoittivat sitten kaikki. Edelleen jäi ihmetyttämään esim. pienen viilan vaadittu pyöreys tai oliko jotain suurtakin väliä sillä hiekkapaperin koolla. 8mm reikä 6mm poran terällä, oliko ihan tarpeellinen? Oliko lasiveitsi varmasti toimiva peli pullon katkaisuun? Onko lihanuija retkeilyvaruste…? Olisiko neulan voinut ilmaista ”nahan ompeluun sopiva neula” eikä parsinneula koko 1, joka oli kovin taipuisakin kyseiseen hommaan.

On totta, että varusteluettelo ei ollut kaikilta osin onnistunut. Tämä johtui ehkä kiireestä sen koostamisessa, ja rastipäälliköiden antamiin listoihin ei suhtauduttu riittävän kriittisesti. Otamme opiksemme.

Elämyksen viestintä ja markkinointi sai runsaasti positiivista palautetta. Kiitos! Toivottavasti Elämyksen esimerkki innoittaa myös tulevia kisajärjestäjiä.

Tapahtuman yleisjärjestelyt

Keittoruoka vähän turhan kevyt rankan kisan jälkeen, liian vähän vessoja, kylmät suihkut.

Aamu- ja iltapalalta odotin enemmän, edes jugurttia tai hedelmää tai hilloa puuron kanssa. Ei ollut kolmen euron väärti.

Kisakeskus ja lähtöpaikkojen ero oli uusi juttu ja vaati ohjeiden tavaamista, niistä kuitenkin selvisi riittävästi.

Ei päivystävää EA henkilöä kisakeskuksessa, kisan jälkeen

Busseja olisi voinut olla useampi niin oltaisiin säästytty turhalta jäätymiseltä.

Kiitos palautteesta, pistetään korvan taakse. Kapasiteetiltaan riittävän suuren kilpailukeskuksen löytäminen Lapissa maastollisesti houkuttelevalla alueella oli haastavaa, mistä johtuen ainoa järkevät ratkaisu olivat bussikuljetukset, jotka myös haukkasivat ison palan kisan budjetista, eikä niiden lisääminen olisi ollut realistista. Suihkujen osalta oli informaatiokatkos Kolarin kunnan kanssa. Suihkuja ei saatu käyttöön niin montaa, kuin oli luvattu. Pahoittelemme, ettemme esimerkiksi vessojen ja suihkujen osalta pystyneet parempaan.

Ilmoittautuminen olisi kannattanut järjestää pihalla/olla kengät jalassa (eteinen oli ihan tukossa). Infopiste ja puhelinten sinetöinti eri paikassa, ei toiminut noin.

Yritetään jatkossa parantaa ilmoittautumiskokemusta näiltä osin! Tämä todettiin myös aamulla Kolarissa, kun juna saapui. Sisällä ei ollut tilaa erillisille puhelimensinetöinti- ja infopisteelle. Ulkona järjestetyssä ilmoittautumisessa olisi pitänyt osata ennakkoon huomioida sähkönsaanti, se ettei olla bussien tiellä ja riittävä suoja tietokoneille, jotta ilmoittautuminen voidaan hoitaa samanaikaisesti sekä Kolarissa, että Äkäslompolossa driven kautta. Myös pakkaseen piti varautua, mikä vaikutti järjestelyihin. Kiitos kuitenkin siitä kaikille kilpailijoille, että homma saatiin hoidettua hienosti aikataulussa ruuhkasta huolimatta.

Vegaanit olisi voitu ottaa paremmin huomioon – esim. leivänpäällisiä ei ollut muuta kuin margariinia ja suolakurkkua kisanjälkeisellä lounaalla. Jos ei keksi, mitä vegaaneille voi tarjota, varmasti moni vegaani mielellään ehdottaa, eli voi ottaa rohkeasti yhteyttä ja kysyä!

Totta. Ottakaamme opiksi!

Rastien yleisjärjestelyt

Pahimmillaan lähes kahden tunnin jonotuksia, useemilla rasteilla 30-60min. Ilmeisesti joku sarja ei liikkunut niin kuin oli arvioitu

Olemme pahoillamme ja surullisiakin siitä, että monen kilpailijan kisaelämys latistui jonotukseen.

Elämys suunniteltiin tehtävät edellä. Tehtävistä haluttiin mielenkiintoisia, aidosti teemasta (matkailu tekijöiden näkökulmasta) nousevia, hauskoja ja elämyksellisiä. Uskalsimme tarttua hulluihinkin tehtäväideoihin ja lähteä kehittelemään niitä, vaikka ne olivat osin hyvinkin vaivalloisia järjestää.

Myös reitti suunniteltiin tehtävät edellä. Reitti olisi voitu tehdä kulkuajallisesti enemmän ”varman päälle”, ja reitti olisi voitu viedä myös maisemallisesti vielä hienompiin paikkoihin. Tämä olisi kuitenkin vaatinut tehtävistä ja elämyksellisyydestä tinkimistä, nyt esim. Jounin kaupalla käynti, ihan normipäivän hotellihuoneet ja Köysikruksin ylityspaikka määrittelivät myös reitin kulkua.

Tehtävät ovat kisan ydin, ja siksi valitsimme panostaa niihin – suunnitelmiin ei kuitenkaan kuulunut tuntikausien jonotus. Suorituspaikkoja oli suorituspaikkalaskurin antamien lukemien mukaan. Valitettavasti sarjojen kulkuaikataulut eivät toteutuneet kaikilta osin odotetulla tavalla, ja siksi osa rasteista ruuhkautui pahoin. Mikäli olisimme jo suunnitteluvaiheessa nähneet että jonotusta tulee väkisinkin muodostumaan, olisimme toki reagoineet jotenkin etukäteen. Suorituspaikkojen lisääminen ”varmuuden vuoksi” ei valitettavasti ollut mahdollista, sillä toiminnallisten tehtävien vuoksi pinnistelimme jo nyt saadaksemme riittävästi välineistöä (esim. mönkijät, moottorikelkat) ja henkilökuntaa rastipaikoille. Naapurit ja kylänmiehet olivat jo mukana kisoja tekemässä. Kisojen aikana Lapissa oli myös liikkeellä kunnon kausi-influenssa tai muu vastaava tauti, joka kaatoi osalta rasteista huomattavan määrän rastihenkilöitä sänkyyn. Emme sillä aikataululla saaneet riittävästi uusia rastimiehiä korvaamaan puutetta.

Paperitehtävillä ja muilla helpomman toteutuksen tehtävillä on mahdollisuus varmistaa se, ettei jonotusta pääse juurikaan syntymään, mutta samalla tehtävien laatu todennäköisesti kärsii. Tämä on valinta, jonka kisanjärjestäjä voi myös tehdä. Valitsimme näin, ja tällä kertaa se kostautui tässä suhteessa.

Jotku rastihenkilöt olivat mielestäni liian vähän tietoisia omasta rastistaan ja sen toiminnasta.

Tämä on totta. Kuten edellisessä vastauksessa todettiin, talkoilemassa oli paljon henkilöitä, jotka eivät koskaan olleet partiossa saati pt-kisoissa, eivätkä siis tienneet kovinkaan paljon rastien perustoiminnasta. Joiltakin osin myös heidän koulutuksensa jäi liian vähälle, kun sairastumisten vuoksi talkoilemaan hälytettiin porukkaa lyhyelläkin varoitusajalla.

Yörastin järjestelyt

Edellisten odottelujen myötä ja vanhuuden vuoksi tapahtuneen hitaan liikkumisen vuoksi yörastille ”ehdittiin” vasta 01.53, koskaan aiemmin en missään kisoissa ole yörastille näin myöhään saapunut? Toki mieltä lämmitti se, että yötehtävät olivat auki ts. niitä sai kuitenkin edes yrittää tehdä, eikä rastista tullut vain hyvien unien tyyssijaa, niin kuin alussa ”pelättiin” puhuttaessa 23.00 rajasta.

Kyllä, aikataulu venyi harmillisesti kuten jo aiemmin on todettu. Kuitenkin ihmettelimme kilpailijoiden kesken levinnyttä huhua yörastin sulkeutumisesta kello 23.00. Sääntöjen 20 §:n mukaan ”Yön yli kestävien kilpailujen lähdössä vartioille on ilmoitettava aika, jolloin yörastille olisi viimeistään saavuttava, jotta yörastin tehtävät ehtii vielä normaalisti suorittaa.” Ratamestari siis ilmoitti sen avajaisissa sääntöjen ja aivan normaalin käytännön mukaan. Toki kun huhun leviäminen tuli tietoomme, olisi meidän ollut hyvä tiedottaa vartioita ja oikoa huhua.

Käsittämättömän pitkä kävelymatka laavupaikoilta materiaalipisteelle ja vielä pidempi napapiirin sankareihin. Oi miksi?!

Kysymys on osin aiheellinen. Napapiirin sankareissa autojen siirtäminen ja musiikin kuulumattomuus olivat syinä kaukaiseen sijaintiin – tarkoitus oli kuitenkin järjestää mukava yllätys yörastille esim. märän suunnistuksen sijaan. Muiden tehtävien osalta kaukainen sijoittelu oli suunnittelun aikaisen huonon kommunikaation syytä. Panostamme tähän ensi kerralla!

Säälittävät vessat, miksei ollut bajamaja?

Bajamajojen korvaaminen itsetehdyillä vessoilla oli enimmäkseen raha- ja  osittain myös logistiikkakysymys.

Rata ja maasto

Palautteiden perusteella hieman yli puolet osallistujista on pitänyt radan pituutta ja vaikeusastetta sopivana. Palauteen mukaan osa on pitänyt rataa liiankin helppona ja osa liian vaikeana vaikka kaikki sarjat menivät enimmäkseen tiepohjaa tai selkeitä polkuja. Elämyksen radat suunniteltiin käytännössä kokonaan tehtävien ympärille. Karkeasti noin 75% tehtävistä vaati tietyn rastipisteen tai tarvitsi tarkkoja vaatimuksia rastipisteelle. Näin ollen eri sarjojen hajonnan toteuttaminen oli hyvin haastavaa. Toisaalta vaihtoehtoja hajonnoille ei juurikaan ollut. Tehtävien vuoksi kaikkien sarjojen reittiin kuului melko paljon tiepohjaa ja Äkäslompolon kylän läpikulku oli välttämätön. Toisaalta kylän läpi kulkeminen kuului teemaan eli matkailun tekijöiden ja paikallisuuden esittelyyn. Toisaalta tämä osaltaan näkyi palautteessa epätyytyväisyytenä mm. etukäteisviestinnän ja markkinoinnin aikaansaaman mielikuvan Lapin metsistä ja tuntureista ollessa reitillä vain pienessä osassa. Tunturimaisemaa ja hienoa lappilaista metsäluontoa pyrimme esittelemään erityisesti aloitus- ja yörastien kautta. Harmillisesti näitä himmensivät sumu aloitusrastilla ja aikataulujen pettäminen yörastilla.

Otamme palautteesta opiksemme ja seuraavissa kisoissa panostamme paremmin radan ja tehtävien väliseen tasapainoon!

Tehtävät

Visit Sápmi (ruha)

Aivan liian vaikeasti ymmärrettävä toteutus. Vaati kisatehtäväksi aivan liian pitkät ja monimutkaiset ohjeet. Nyt kai ei ollut tarkoitus mitata luetunymmärtämistä vaan saamitietoutta. Tieto ei tullut ulos mitatuksi jos ei ymmärtänyt tehtävän toteutusta. Aivan turhaa kikkailua toteutuksessa.

Pt-kisoissa on tilaa erityyppisille tehtäville. Joissakin tulee olla nopea, toisissa tarkka. Tehtävän onnistunut suorittaminen vaati tosiaan tarkkaa ohjeiden lukemista. Kun toteutuksen hoksasi, oli tehtävän suorittaminen pelinomaista. Visit Sápmi sai palautteessa runsaasti kehuja hauskasta toteutuksesta.

Matkamatematiikkaa (vain ruha)

Meidän joukkueen mielipiteet eriävät: toisen mielestä mahtava aamun ensimmäinen rasti klo 6, toisen mielestä kamala ensimmäiseksi

Tämä tosiaan aiheutti hajontaa mielipiteissä, mutta ajoitus oli kisanjärjestäjiltä varsin harkittu.

Olisi toiminut esim. matkatehtävänä: vartio saa materiaalin rastilla 2, palautus rastilla 9. Tämä olisi ollut mukava tehtävä jonottajille

Totta! Tämä olisi ollut hyvä vaihtoehto. Miksi emme tätä itse tajunneet?

Mettämiehen hoppu

Miksi vartion piti jakaantua? Ainakin juoksuosio oli lähinnä ärsyttävä. Eikö koko vartio olisi voinut yhdessä suorittaa vaikka ampumisosiota..

Vinkeistä oli apua, testattiin hyödyllisiä taitoja, kiva toteutus kun vartio joutui jakaantumaan.

hyvä rasti, olisi kuitenkin ollut kiva jos kaikki olisivat päässeet ampumaan

Jonotus oli liian pitkä ampumisessa

Toiset tykkäävät siitä, kun vartio saa jakaantua, toiset eivät. Onneksi kisaan mahtuu monenlaisia tehtäviä! Ammunta tiedettiin etukäteen pullonkaulaksi, siksi tehtävä suunniteltiin niin, että vain osa vartiosta käy ampumassa. Muuten suoritusaika per vartio olisi ammunnassa ollut pidempi. Suorituspaikkojen määrän lisääminen olisi ollut vaikeaa, koska tasapuolisuuden vuoksi maaston täytyy olla kaikille samanlainen.

Boazu

POROJA!!!!! SIIS OIKEITA POROJA!!!

Kiva kun porot oli paikalla, mutta kärsikö porot siitä?

Palautteen perusteella elävät porot olivat monelle mukava elämys. Eläinten hyvinvointi on meillekin tärkeää! Boazun rastipäällikkö on poronhoitaja. Poro on puolikesy hyötyeläin.

Boazu-rastilla olleet kaksi elävää poroa ovat tottuneita matkailuporoja, joita on jo usean vuoden ajan käytetty matkailussa. Porot tuotiin rastipaikalle vasta sunnuntaiaamuna, ja ne olivat paikan päällä noin viisi tuntia. Porojen hyvinvoinnista huolehdittiin koko rastin ajan. Niiden omistaja oli seuraamassa porojen hyvinvointia, ja ainoastaan hän liikutteli poroja sekä asetti porot sopiviin paikkoihin, sopiviin olosuhteisiin. Lisäksi rastihenkilöstössä oli porojen kanssa toimimiseen tottuneita, jotka myös seurasivat porojen hyvinvointia koko rastin aukiolon ajan. Porot pysyivät rauhallisena koko sunnuntaiaamun, mikä kertoo niiden hyvinvoinnista rastipaikalla. Porot esimerkiksi rauhoittuivat syömään, vaikka rastilla oli vartioita suorittamassa tehtävää.

 

Varsinkin yhdessä metsään oli liian yleistason vihje metsänhoitotietoa vaativaan tehtävään! Muuten hyvä vinkkimäärä. Toteutus hyvä. Aihe ehkä kaukana partioideologiasta. Hauska tehtävä, kysymykset tosin aika lailla maan ja taivaan väliltä. Tehtävävihje ei paljoa kertonut.

Kolmasosa tehtävän kysymyksistä on otettu suoraan partion vuoden 2017 ohjelmapainotuksesta Yhdessä metsään. Yhdessä metsään -ohjelmapainotuksella on omat nettisivut http://partio-ohjelma.fi/ohjelmapainotus/ Lisäksi vanhoista metsävisoista oli otettu kysymyksiä. Kysymykset on laadittu ja suunniteltu yhdessä tiedekeskus Pilkkeen henkilökunnan kanssa. Tällä on haluttu taata riittävä tietotaito ja oikeellisuus kysymyksissä ja vastauksissa. Toteutukseen haluttiin vastaukset jotenkin muuten kuin suoraan paperille kirjoitettuna.

 

Yleisesti ottaen tehtävät saivat runsaasti kiitosta. Mukavaa, että tykkäsitte!